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맛대맛

시원한 국물과 쫄깃한 면발은 무더위로 떨어진 입맛을 돋우는 데 제격이다

여름철 별미, 일본의 소바와 한국의 냉면을 소개한다.

Cold broth and chewy noodles are great for increasing an appetite lowered by the heat. We will be introducing some summer specialties, Japanese Soba and Korean Naengmyeon.

글 김효정 사진 이동진




후루룩~ 소바 한 그릇

하마다 아야(37/일본) 씨는 3년 전 결혼 후 남편과 딸아이와 함께 살고 있다. 요리를 좋아하는 그녀는 가족을 위해 요리하는 시간이 즐겁다고 한다. 평소 한국식 제육볶음과 일본식 카레를 자주 해먹는다. 특히 그녀는 비빔국수, 냉면, 소바 등의 면 요리를 좋아한다. 소바는 메밀가루로 만든 국수를 뜨거운 국물이나 차가운 간장에 파, , 고추냉이를 넣고 찍어 먹는 일본요리다. 일본에서는 사계절 내내 소바를 즐겨 먹지만 특히 여름에는 무더위를 이기기 위해 시원한 소바를 많이 찾는다. 또한 이사하는 날, 한 해의 마지막 날에는 꼭 소바를 먹는다고 한다. 소바는 그 종류도 다양하다. 김을 올린 자루 소바, 튀김을 올린 덴푸라 소바, 계란 반숙을 넣은 츠키미 소바 등 각자의 취향에 따라 골라 먹으면 된다.


Slurping Down a Bowl of Soba

Aya Hamada (37/Japan) lives with her husband and daughter after her marriage three years ago. She likes to cook and especially enjoys cooking for her family. She often makes Korean stir-fried pork and Japanese curry. She especially like noodles, including Korean mixed noodles, Naengmyeon, and Soba. Soba is a Japanese dish composed of buckwheat noodles dipped in hot broth or cold soy sauce with scallions, radish, and wasabi. While Soba is popular year-round in Japan, the Japanese especially enjoy cold Soba to cool off the heat. Also, they make sure to have Soba on moving day and the last day of the year. There is a great variety of Soba as well, from Zaru Soba with seaweed on top to Tempura Soba with fried seafood or vegetables and Tsukimi Soba with a soft-boiled egg.


준비 재료

메밀국수, 시판 쯔유(일본식 간장 소스), 파·무·김·고추냉이 약간

Ingredients

Buckwheat noodles, commercial Tsuyu (Japanese soy sauce), a little bit of scallion, radish, seaweed, and wasabi

 

만드는 법

1. 파는 송송 썰고, 무는 강판에 갈고, 김은 살짝 구워 채 썬다.

2. 냄비에 물을 끓여 메밀국수를 삶은 후 찬물에 헹궈 물기를 뺀다.

3. 삶은 면은 그릇에 담고 그 위에 김을 얹는다.

4. 쯔유와 물을 1:4 비율로 넣고 파, 무 간 것, 고추냉이를 섞은 후 면을 찍어 먹는다.


How to Make

1. Chop the scallions into small pieces, grate the radish, and slice seaweed after slightly grilling.

2. Boil water in a pot to cook the buckwheat noodles. Afterwards, place the noodles in cold water and drain.

3. Place the boiled noodles in a bowl and put the seaweed on top.

4. Blend Tsuyu and water in a 1:4 ratio and mix with the scallion, grated radish, and wasabi. Dip noodles in the sauce before eating.

 

Tip

* 쯔유 만들기 : 냄비에 물 500ml, 다시마 3g를 넣고 끓인 후 다시마를 건져 낸다. 간장 2, 설탕 1/2컵을 넣고 다시 끓이다가 마지막에 가다랑어포 한 줌을 넣고 10분간 우린다. 체에 가다랑어포를 걸러낸다.


Tip

* How to Make Tsuyu: Boil 500mL of water and 3g of kelp in a pot, and take out the kelp. Pour two cups of soy sauce and ½ cup of sugar and boil again. Then put in a fistful of Katsuobushi and boil for 10 minutes. Take out the Katsuobushi with a sieve.






국물까지 시원한 냉면

냉면은 한국 고유의 면 요리 중 하나이자, 여름을 대표하는 음식이다. 육수에 메밀, 고구마 등의 가루로 만든 면을 넣고 그 위에 다양한 고명을 올려 먹는다. 냉면은 크게 평양냉면과 함흥냉면으로 나눌 수 있다. 기본적으로 평양식은 물냉면이고, 함흥식은 맵게 양념한 비빔냉면이다. 평양냉면은 메밀을 재료로 뽑아 낸 부드러운 면발을 쓰며, 육수나 동치미 국물을 섞고 그 위에 편육, 배 등을 고명으로 올려 먹는다. 함흥냉면은 감자나 고구마에서 얻은 전분으로 가늘고 질긴 면발을 뽑아 쓰며, 고추장 양념에 홍어회를 얹어 비벼 먹는다. 둘 다 맛있지만 여름에 더 많은 사람이 찾는 시원한 평양냉면을 만들어보자.


Naengmyeon with Cold Broth

Naengmyeon is one of the traditional Korean noodle dishes and a cuisine representative of summer. Noodles made with buckwheat or sweet potato powder are placed in broth and then eaten with a variety of toppings. There are two big categories: Pyongyang Naengmyeon and Hamheung Naengmyeon. Naengmyeon with broth is Pyongyang style, while Hamheung style noodles are mixed with a spicy sauce. Pyongyang Naengmyeon uses soft noodles made with buckwheat, mixed with meat broth or water Kimchi soup and topped with sliced meat and pear. The Hamheung style uses thinner, chewier noodles made with potatoes or sweet potato starch, mixed with spicy pepper sauce and ray sashimi. While both are good, let’s try the cool Pyongyang noodles that many prefer in summer.

 

준비 재료

냉면용 메밀국수, 동치미 국물, 육수(쇠고기 양지머리 100g, 양파·무 1/4, 대파 1, 마늘 1, 생강 1/2, 마른 홍고추 1, 10), 국간장·소금·설탕 1큰술, 오이·배·식초·고추냉이 약간


Ingredients

Buckwheat noodles for Naengmyeon, water Kimchi soup, meat broth (100g of brisket, ¼ of onion and radish, one whole scallion, one clove of garlic, ½ piece of ginger, one dried red pepper, 10 cups of water), 1 tablespoon each of soup soy sauce, salt, and sugar, a little bit of cucumber, pear, vinegar, and wasabi, 1 egg.

 

만드는 법

1. 냄비에 육수 재료를 모두 넣고 끓인 후 국간장과 소금으로 간을 해 육수를 만든다. 그런 다음 냉장고에 차갑게 보관한다.

2. 양지머리는 건져서 얇게 썰어 편육으로 준비한다.

3. 오이는 어슷썰기를 하고, 배는 납작하게 썬다. 달걀은 삶아서 반으로 자른다.

4. 냄비에 물을 끓여 면을 삶은 후 찬물에 헹궈 물기를 뺀다.

5. 육수와 동치미 국물을 1:1의 비율로 섞고 소금·설탕으로 간을 맞춘 후 면을 넣는다.

6. 식초와 고추냉이를 곁들인다.

 

How to Make

1. Boil all ingredients for the meat broth in a pot and season with soup soy sauce and salt. Chill in the refrigerator.

2. Thinly slice brisket as a topping.

3. Slice the cucumber into diagonal pieces, and slice the pear into thin pieces. Boil the egg and slice in half.

4. Boil water in a pot to cook the noodles, place in cold water, and drain.

5. Mix the meat broth and water Kimchi soup in a 1:1 ratio, season with salt and sugar and put in noodles.

6. Add vinegar and wasabi.

제목 베트남 버미첼리 샐러드 & 한국 봄나물 샐러드
발행 2016

온몸이 나른해지고 춘곤증이 몰려오는 계절이다. 비타민과 무기질이 풍부하게 들어 있는 샐러드를 통해 우리 몸에 활력을 불어넣어 보자.

Many feel listless and suffer spring effort syndrome in the spring. Salads rich in vitamins and minerals can therefore reinvigorate the body.

_김효정 사진_이동진



입맛 살리는버미첼리 샐러드’ 

한국생활 2년차인 우엔티투화(Nguyenthithuhoa, 베트남/31) 씨는 한국음식을 매우 좋아한다. 특히 김치찌개, 순두부찌개 얼큰한 찌개류가 맛있다고 한다. 한국음식도 좋지만 베트남 음식도 자주 만들어 먹는다는 그녀는 나른한 봄에 활력을 주는 음식으로버미첼리 샐러드 추천했다. 버미첼리(얇은 쌀국수) 각종 채소와 새우, 돼지고기 등을 넣고 베트남식 소스와 함께 비벼먹는 것으로 베트남에서 흔히 먹는 음식 하나이다. 버미첼리 샐러드는 당근, 숙주, 오이, 상추 채소가 주재료라서 비타민과 무기질이 풍부하고, 새우와 고기도 들어가 있어 식사로도 충분하다. 또한, 영양은 풍부하고 열량은 낮은 편이라 건강까지 생각하며 먹을 있다.


Vermicelli Salad, Stimulating One’s Appetite

Nguyenthithuhoa (31/Vietnamese) who has been living in Korea for two years, is crazy about Korean foods. She particularly loves spicy, hot stews (including kimchi stew and soft tofu stew). She also enjoys eating Vietnamese foods frequently in addition to Korean foods, so she recommends Vietnamese vermicelli salad, which can invigorate people who feel listless in the spring.

Vietnamese vermicelli salad, a mixture of various vegetables, shrimp and pork with vermicelli (thin chopped noodles) and Vietnamese sauce, is one of the most popular foods in Vietnam. Since the main ingredients of Vietnamese vermicelli salad include various vegetables such as carrots, bean sprouts, cucumbers and lettuce, it is rich in vitamins and minerals, and as it also contains shrimp and meat, it serves as a nourishing meal.





온몸에 생기를 돋우는봄나물 샐러드

따뜻한 봄철에는 잠이 쏟아지는 것뿐만 아니라 식욕도 없고 나른하기만 하다. 이럴 때는 제철 음식인 봄나물을 먹으면 도움이 된다. 사각사각 고소한 맛을 느낄 있는 봄동은 비타민 C 항산화 성분이 많고 칼륨, 칼슘, 등이 풍부하다. 알싸한 맛으로 입맛을 살리는 달래는 비타민과 무기질 등이 풍부한데, 특히 비타민 C 많이 들어 있어 피로회복에 좋다. 봄나물은 보통 고춧가루를 넣은 겉절이 형식으로 많이 해먹지만, 봄나물 본연의 맛을 느끼고 싶다면 양념을 최소화한 봄나물 샐러드로 먹는 것을 추천한다. 색다른 맛을 즐기고 싶다면 참깨나 들깨 소스와 함께 먹는 것도 좋다


Spring Green Salad, Invigorating the Whole Body

In the warm spring, many not only feel terribly sleepy but they also lose their appetite, feeling listless. In that case, spring greens, a spring in-season food, can be of great help. Seasoned cabbage, spicy herbs with a crisp crunch, is rich in vitamin C, sulfur oxides, potassium, calcium and phosphorus. Wild chives, stimulating one’s appetite with a pungent taste, is rich in vitamins and minerals, and as it particularly contains a lot of vitamin C, it is effective in overcoming fatigue. Spring greens are eaten mostly in the form of fresh vegetable salad dressed with garlic and chili powder, but those who want to enjoy the genuine taste of the spring season are recommended to have a spring greens salad. Those who want to enjoy a more unique taste are recommended to have it along with sesame sauce or perilla sauce.



나만의 요리 레시피

버미첼리 샐러드

재료: 버미첼리 누들(얇은 쌀국수) 1인분, 당근·오이 1/2, 상추 4, 숙주 , 돼지고기·새우·땅콩 약간씩

소스: 피시소스·설탕·레몬즙 2큰술, 식초·마늘 1큰술

만드는 

1. 소스 재료를 모두 골고루 섞어 소스를 만든다.

2. 당근, 오이, 상추는 썰어 준비하고, 숙주는 씻어서 물기를 뺀다.

3. 돼지고기는 끓는 물에 삶아서 얇게 썰고, 새우는 살짝 데친다.

4. 버미첼리 누들을 찬물에 30 이상 담가 놓고, 끓는 물에 30초쯤 데친 찬물에 헹군다.

5. 접시에 버미첼리를 담고 위에 준비해둔 재료를 올린 소스를 뿌린다.


Vermicelli Salad

Ingredients: One serving of vermicelli noodles (thin rice noodles), 1/2 of a carrot and a cucumber, 4 pieces of lettuce, a handful of bean sprouts and some pork, shrimps and peanuts

Sauce: Fish sauce, sugar, 2 tablespoons of lemon juice and 1 tablespoon of vinegar and garlic

How to cook

1. Mix all sauce ingredients thoroughly to make a sauce.

2. Slice carrots, cucumbers and lettuce and wash bean sprouts before drying them.

3. Boil pork in boiling water before cutting it into thin slices and lightly blanch shrimp.

4. Put vermicelli noodles in cold water for 30 minutes or longer and blanch them in boiling water for 30 seconds before rinsing them.

5. Put vermicelli on a plate and place prepared ingredients on it before spreading sauce.



봄나물 샐러드

재료: 봄동은 어린 잎으로 12, 달래, 취나물 봄나물 적당량, 소금 약간

소스: 간장·매실액·식초 2큰술, 참기름 1작은술, 깨소금 약간

만드는

1. 소스 재료를 모두 골고루 섞어 소스를 만든다.

2. 물에 소금을 넣고 봄동을 10분간 절인 물기를 뺀다.

3. 달래는 뿌리 쪽의 지저분한 껍질을 벗겨내고 깨끗이 씻어둔다.

4. 취나물도 깨끗한 물에 씻어 물기를 뺀다

5. 준비된 봄나물을 접시에 담고 위에 만들어 놓은 소스를 뿌려 먹는다.


Spring Green Salad

Ingredients: 12 young seasoned cabbage leaves, some spring greens such as wild chives and reed vegetables and some salt

Sauce: 2 tablespoons of soy sauce, plum extract and vinegar, 1 teaspoonful of sesame oil and some ground sesame mixed with salt

How to cook

1. Mix sauce ingredients thoroughly to make sauce.

2. Put salt in water and pickle seasoned cabbage for 10 minutes before drying.

3. Peel the dirty skin of wild chives at the root and wash them clean.

4. Wash reed vegetables clean with clean water before drying.

5. Put prepared spring greens on a plate and spread sauce on them before eating.


Tip. 봄나물 겉절이

살짝 매콤하면서도 새콤달콤한 맛을 느끼고 싶다면 봄나물 겉절이를 만들어보자. 겉절이는 양념이 포인트! 양파 1/4, 식초 2큰술, 고춧가루·마늘·소금·설탕 1큰술, 참기름·깨소금 1작은술을 넣어 양념을 만들고 원하는 봄나물에 넣어 무치면 된다.


Tip. Fresh Spring Greens Salad Dressed with Garlic and Chili Powder

Fresh spring greens salad dressed with garlic and chili powder is recommended to those who want to enjoy a sweet and sour taste at the same time. The most important ingredient of the fresh spring greens salad is seasoning! Add 1/4 of an onion, 2 tablespoons of vinegar, 1 tablespoon of chili powder, garlic, salt and sugar and 1 teaspoon of sesame oil and ground sesame mixed with salt to make seasoning and mix it with desired spring greens.

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